Author : Tomas Mikušauskas

Home > View all posts by Tomas Mikušauskas

Balandžio 2 d. – Pasaulinė autizmo supratimo diena

Balandžio 2 d. minima Pasaulinė autizmo supratimo diena. Šios dienos tikslas – priminti visuomenei apie šalia gyvenančius autizmo spektro raidos sutrikimų turinčius žmones, ugdyti bendruomenės supratimą ir toleranciją, atkreipiant dėmesį į problemas, su kuriomis kasdien susiduria autizmo spektro sutrikimų (ASS) turintys vaikai ir jų tėvai.

Autizmas – tai raidos sutrikimas, nulemiantis savitą jį turinčių asmenų elgesį bei suvokimą. Dėl socialinių įgūdžių trūkumo, impulsyvumo, mokymosi sunkumų, motyvacijos stokos ir kitų kliūčių autizmo spektro sutrikimų turintys vaikai neretai būna nesuprasti aplinkinių. Labai svarbu pažinti vaikų su ASS bendravimo, elgesio, pažinimo, jutimų, mąstymo ypatumus ir kurti jų socialinei adaptacijai patrauklią aplinką, tinkamai organizuoti ugdymą.

Visi vaikai, turintys ASS, labai skirtingi. Kiekvienas savaip reaguoja į aplinką, dirgiklius, sunkiai prisitaiko prie aplinkos. Vaikui augant, dažnai išryškėja elgesio problemos, kurios dar labiau apsunkina bendravimą, adaptaciją namuose ir ugdymo įstaigoje. Pagrindinis autizmo požymis – sutrikusi socialinė sąveika, labiausiai pastebima tarp vaiko bendraamžių. Vaikams sunkiau sekasi arba nepavyksta žaisti socialinių žaidimų, jie dažnai nesupranta jų taisyklių. Tuomet vaikai mieliau renkasi vienatvę negu bendravimą, ypač jeigu šalia nėra asmens, kuris padėtų dalyvauti bendrose veiklose.

Nustačius autizmo diagnozę ir pradėjus teikti pagalbą ankstyvesniame vaiko amžiuje, silpnėja autizmo raiška, vaikas ir jo šeima geriau adaptuojasi. Tėvai yra pirmieji, kurie pamato, kad vaikas vystosi kitaip nei daugelis bendraamžių. Skirtumai gali būti pastebimi nuo gimimo arba išryškėti vėliau. Kai raidos ypatumai žymiai išreikšti, nekyla abejonių, kad vaikas vystosi kitaip. Tačiau jeigu raiška nežymi, tėveliams gali būti sunku pastebėti skirtumus. Ugdymo įstaigų specialistai, pastebėję autizmui būdingus požymius, atkreipia tėvelių dėmesį ir rekomenduoja specialistų konsultacijas.

Mokslininkai kartu su gydytojais praktikais sukūrė „raudonų vėliavėlių“ sistemą. Tai požymiai, kurie gali būti būdingi autizmu sergantiems vaikams. Todėl reikėtų atkreipti dėmesį, jeigu:

  • Vaikas nereaguoja į savo vardą.
  • Vaikas negali paaiškinti, ko jis nori.
  • Vaiko kalbos įgūdžiai vystosi lėtai.
  • Vaikas neklauso nurodymų.
  • Atrodo, kad kartais vaikas gerai girdi, kartais – ne.
  • Vaikas nerodo į daiktus, nemojuoja rankute atsisveikindamas.
  • Vaikui išsivysto staigūs įniršio ir agresijos priepuoliai.
  • Vaikui pasireiškia keisti, neįprasti judesiai.
  • Vaikas yra pernelyg aktyvus, nebendraujantis ar užsispyręs (priešinasi ką nors keisti, išmokti).
  • Vaikas nemoka žaisti su žaisliukais, ima daiktus tik sau.
  • Vaikas neatsako šypsena į šypseną, nežiūri į akis.
  • Vaikas nuolat kartoja tuos pačius veiksmus.
  • Vaikas labiau mėgsta žaisti (būti) vienas.
  • Pagal savo amžių vaikas atrodo labai nepriklausomas (neprisirišęs).
  • Vaikas tarsi gyvena savo pasaulyje.
  • Vaikas kažkokiu būdu nutildo („išjungia“) aplinkinius.
  • Vaikas keistai prisirišęs prie kai kurių žaislų, daiktų ar taisyklių.
  • Vaikas didžiąją laiko dalį praleidžia tvarkydamas daiktus, dėliodamas juos į vieną liniją, dėstydamas juos tam tikra nekintama tvarka.

Autizmo diagnozė pradeda naują visos šeimos ir artimų žmonių kelionę. Jeigu turite abejonių dėl savo vaiko raidos, pastebite pavienių ar visą grupę autizmui būdingų bruožų – nelaukite ir pasidalinkit savo nerimu su šeimos gydytoju, kuris suteiks informacijos ir skirs tolimesnę apžiūrą. Kuo anksčiau sužinosite, tuo greičiau vaikas gaus reikalingų specialistų pagalbą ir galimybę sėkmingai ugdytis ir socializuotis.

Kai kuriuose Lietuvos miestuose jau yra veikiančios pagalbos sau grupės, kuriose tėvai ir vaikai, autizmą pažįstantys iš arti, turi galimybę susitikti ir pabūti tarp bendraminčių, dalinasi patirtimi ir vieni kitus palaiko. Prienų švietimo pagalbos tarnyba, matydama problemas ir iššūkius, su kuriais susiduria šeimos, vaikui diagnozavus autizmo spektro sutrikimus, kviečia burtis Prienų rajono šeimas, kurios nori ir gali dalintis savo patirtimi ir suteikti palaikymą kitoms šeimoms.

Tėvelius, norinčius dalyvauti pagalbos sau grupės veikloje, prašome kreiptis į Prienų švietimo pagalbos tarnybą telefonu (8 319) 52355 arba elektroniniu paštu svietimocentras@prienai.lt.

Kviečiame bendrauti, kalbėti, tartis ir palaikyti vieniems kitus, nes jūsų patirtis ir dalinimasis ja yra neįkainojama pagalba kitiems tėveliams ir jų vaikams.

                                                    Prienų švietimo pagalbos tarnybos specialistai

0

Prienų rajono mokinių meninio skaitymo šventė „Kelias, tiesa ir gyvenimas“ dvasine bei religine tematika

2021 m. kovo 18 d. nuotoliniu būdu Zoom platformoje vyko Prienų rajono mokinių meninio skaitymo šventė „Kelias, tiesa ir gyvenimas“ dvasine bei religine tematika. Šventės organizatoriai – Balbieriškio pagrindinė mokykla, renginį vedė etikos mokytoja metodininkė Reda Valnačienė.
Šventėje dalyvavo 2–11 klasių 22 mokiniai iš Prienų „Revuonos“, Išlaužo, Balbieriškio pagrindinių mokyklų, Jiezno, Stakliškių ir Veiverių Tomo Žilinsko gimnazijų.
Sveikinimo žodį mokiniams tarė Balbieriškio pagrindinės mokyklos direktorius Stasys Valančius, Prienų rajono savivaldybės administracijos Švietimo ir sporto skyriaus vyriausioji specialistė Virginija Zujienė.
Mokiniai skaitė Bernardo Brazdžionio, Lacrimos, Viktoro Šimaičio, Bruno Ferrero, kun. Vito Kaknevičiaus, Ramutės Skučaitės ir kitų autorių kūrinius.

+1

Rajoninis raiškaus žodžio konkursas „Tau, Lietuva“

2021 m. kovo 9 d. vyko nuotolinis Prienų  rajono 3–4 klasių raiškiojo skaitymo konkurso  „Tau, Lietuva“ baigiamasis renginys, skirtas Lietuvos nepriklausomybės atkūrimo šventei paminėti.

Konkurse dalyvavo  jaunieji skaitovai iš įvairių rajono mokyklų. Sveikinimo žodį tarė šio renginio koordinatorė, mokyklos direktorė Ilona Balčiukynienė, LR seimo narys Andrius Palionis, seimo nario patarėja Valė Petkevičienė,  Prienų rajono savivaldybės administracijos Švietimo ir sporto skyriaus vedėjas Rimvydas Zailskas, vyriausioji  specialistė Laimutė Jančiukienė, Prienų rajono savivaldybės tarybos Kultūros, švietimo, turizmo ir sporto komiteto pirmininkas Deividas Dargužis.

Skaitovų skaitomus kūrinius vertino garbi komisija. Komisijos pirmininkė Prienų rajono savivaldybės administracijos Švietimo ir sporto skyriaus vyriausioji specialistė Renata Pavlavičienė, Prienų Justino Marcinkevičiaus viešosios bibliotekos metodininkė Dalia Bredelienė  ir Prienų „Revuonos“ pagrindinės mokyklos lietuvių kalbos mokytoja metodininkė Vytautė Kurtovienė. Komisijos pirmininkė Renata Pavlavičienė pasidžiaugė pasirinktais kūriniais. Kiekvieno skaitovo savitas ir įtaigus žodis skambėjo šiltai ir nuoširdžiai. Jų pasirinkti  tekstai verti įsiklausyti, įsijausti į žodžių  skambesį, prasmę. Buvo sudėtinga išrinkti pačius geriausius. Komisijos pirmininkė linkėjo  raiškų žodį skleisti visur ir visada.

Visi mokiniai buvo apdovanoti rėmėjų LR seimo nario A. Palionio ir Prienų rajono savivaldybės tarybos nario D. Dargužio dovanomis. Prienų rajono savivaldybės administracijos Švietimo ir sporto skyriaus vedėjo diplomais.

Lietuva mums brangi. Kol mūsų širdys dega meile Lietuvai, jos gamtai, darbui – Tėvynė gali būti rami. Didžiuokimės savo šalimi.

Sveikiname Prienų rajono pradinio ugdymo 3–4 kl. mokinių raiškaus žodžio konkurso „Tau, Lietuva“ nugalėtojus:

Viltę Čalkevičiūtę, Prienų „Ąžuolo“ progimnazijos Naujosios Ūtos daugiafunkcio centro 4 kl. mokinę (mokytoja Gitana Rutkauskienė), užėmusią I vietą;

Ievą Jasukaitytę, Prienų „Ąžuolo“ progimnazijos 3b kl. mokinę (mokytoja Rasa Bartkutė), užėmusią II vietą;

Adomą Jaruševičių, Prienų „Revuonos“ pagrindinės mokyklos 3 kl. mokinį (mokytoja Danutė Moisejevienė), užėmusį II vietą;

Gabiją Bisikirskaitę, Stakliškių gimnazijos 3kl. mokinę (mokytoja Dalė Stankevičienė), užėmusią III vietą;

Godą Kimbirauskaitę, Jiezno gimnazijos 4 kl. mokinę (mokytoja Živilė Valatkienė), užėmusią III vietą;

Martyną Varną, Prienų „Ąžuolo“ progimnazijos Ašmintos daugiafunkcio centro 4 kl. mokinį (mokytoja Rita Margelevičiūtė), užėmusį III vietą.

Prienų „Revuonos“ pagrindinės mokyklos pradinio ugdymo mokytoja metodininkė Danutė Baranauskienė    

Renginio nuotrauka
0

Gražios raidės – dailus raštas

2021 m. vasario mėnesį  Prienų rajono pradinių klasių mokiniai buvo pakviesti dalyvauti dailiam raštui skirtame renginyje „Gražios raidės – dailus raštas“. Renginį organizavo  Prienų „Ąžuolo“ progimnazijos pradinio ugdymo mokytojos Alma Liutkienė, Genė Aleksynienė, Diana Mikulevičienė. Renginio tikslas buvo ugdyti taisyklingo, aiškaus ir estetiško rašymo įgūdžius. Mokiniai turėjo prisiminti taisyklingą raidžių jungimą ir dailia rašysena perrašyti parinktą tekstą.

Pirmasis etapas vyko mokyklose.  Mokiniai savo klasėse rašė mokytojų parinktus tekstus ir  atrinko po vieną iš kiekvienos klasės dailiausiai rašantį mokinį antram etapui. Antrame etape dalyvavo 57 pradinių klasių mokiniai.

Dailaus rašto darbus peržiūrėjo organizatorių sudaryta vertinimo komisija. Buvo vertinama ne tik daili, taisyklinga, estetiška rašysena, bet ir teisingas raidžių jungimas, rašto pasvirimas, tvarkingumas, atidumas nurašant tekstą.

Komisijai teko ilgai sukti galvas, atidžiai tyrinėti visus rašto darbus, diskutuoti susitikus virtualiai ir paskirti nominacijas. Komisija bendru sutarimu nominacijas paskyrė 29 mokiniams. 

Nominacija už atidumą

Nominacija už estetiškumą

Nominacija už rašto aiškumą

Nominacija už rašto tolygumą

Nominacija už savitą braižą

Nominacija už taisyklingumą

Nominacija už tvarkingumą

0

Išleistos šių mokytojų parengtos lietuvių kalbos ir literatūros užduotys 1 klasei (I–III dalys)

Prienų „Ąžuolo“ progimnazijos pradinių klasių mokytojos metodininkės Alma Liutkienė ir Diana Mikulevičienė dalinasi džiugia naujiena – jau yra išleistos šių mokytojų parengtos lietuvių kalbos ir literatūros užduotys 1 klasei (I–III dalys). Mokytojos kviečia pirmokus savarankiškai arba su mokytojų, tėvelių pagalba pakeliauti po garsų ir raidžių pasaulį ir išmokti taisyklingai rašyti ir skaityti.
Savo darbo praktikoje išbandžiusios daug vadovėlių ir priemonių, mokytojos nusprendė mokiniams, tėveliams ir pedagogams pasiūlyti tai, kas yra reikalingiausia mokantis ir mokant gimtosios lietuvių kalbos – tekstus ir su jais susietas diferencijuotas užduotis tame pačiame leidinyje, aiškią ir logišką užduočių sąsiuvinio struktūrą bei vaikams patrauklų dizainą.

Read More
0