Lietuvos mokytojų stažuotė Jungtinėje Karalystėje

Kaledine vakarieneLapkričio 25-29 dienomis „Kūrybinių partnerysčių“ projekto kuruojančios mokytojos lankėsi Newcastlio mieste Jungtinėje Karalystėje. Lietuvos mokytojų stažuotę organizavo tarptautinė nevyriausybinė organizacija CCE (Creativity, Culture and Education – Kūrybiškumas, kultūra ir švietimas), kurios tikslas – pakeisti vaikų ir šeimų gyvenimus, pasitelkiant kūrybišką mokymąsi bei kultūrines galimybes.
CCE buvo „Kūrybinių partnerysčių“ programos iniciatorė. Nuo 2002 iki 2011 metų visoje Anglijoje įgyvendinta daugiau kaip 8000 mokyklinių projektų, o „Kūrybinės partnerystės“ tapo didžiausia ir ilgiausiai įgyvendinama ugdymo programa pasaulyje. Nors Jungtinės Karalystės valstybės finansavimas šiam projektui jau pasibaigė, tačiau programos sėkmė kelia susidomėjimą kitose šalyse. 2011 metais Švietimo ir mokslo ministerijos sprendimu „Kūrybinių partnerysčių“ projektas pradėtas įgyvendinti Lietuvoje.
Lietuvos mokytojas visos stažuotės metu lydėjo ir teorinius užsiėmimus vedė Diane Fisher –Naylor, CCE verslo plėtotės direktorė ir programų kūrėja. Lankėmės Newcastlio universiteto Ugdymo fakultete, vykdančiame ne vieną projektą, susijusį su kūrybiškumu ir kūrybiško mąstymo įpročių lavinimu. Universite nuskambėjusius tris kūrėjui svarbius žodžius „smalsumas, tyrimas, paslaptis“ vėliau dažnai išgirsdavome „Kūrybinių partnerysčių“ programoje dalyvavusiose mokyklose.
Svarbiausia ir daugiausiai laiko užėmusi stažuotės darbotvarkės dalis buvo mokyklų lankymas ir pamokų ar kitų ugdomųjų veiklų stebėjimas bei susitikimai su mokytojais. Aplankėme penkias Newcastlio apylinkėse esančias mokyklas, kurios įvairiu laiku dalyvavo „Kūrybinėse partnerystėse“ ir dabar noriai demonstruoja, kaip kūrybiško mokymo ir mokymosi būdai gali įtakoti bendrus mokyklos pasiekimus ir oficialų aukštą mokyklų priežiūros tarnybos (OFSTED) įvertinimą.
Pastebėjome, kad visose mokyklose ypač akcentuojamos mokymosi sritys yra menai, informacinės technologijos ir gamtos mokslai, taip pat profesinis mokymas. Iš kitos pusės, nuolat pabrėžiama socialinių gebėjimų – komandinio darbo, gebėjimo klausyti ir išgirsti kito nuomonę bei ją gerbti – svarba. Labai įdomų mokymosi mąstyti užsiėmimą su „vaidybinio tyrimo (drama enquiry)“ elementais stebėjome Barbara Priestman akademijoje, kurioje mokosi specialiųjų poreikių ir mokymosi sunkumų turintys vaikai. Šioje mokykloje praktiškai įvertinome ugdymą karjerai: kartu su mokyklos bendruomene mums teko garbė dalyvauti Kalėdinėje vakarienėje, kuriai maistą ruošė ir svečius aptarnavo patys moksleiviai.
Kadangi valstybės finansavimas „Kūrybinių partnerysčių“ projektui Lietuvoje yra skirtas tik trejiems metams, mokytojos domėjosi ar, nebegaunant papildomų pinigų, pavyksta toliau sėkmingai pritaikyti naujai išmoktas kūrybiško darbo praktikas, kurios kartais labai skiriasi nuo įprastų mokymo būdų. Iš kolegų anglų sužinojome, kad per „Kūrybines partnerystes“ dvi vidurinį išsilavinimą teikiančios mokyklos dabar sėkmingai dalyvauja kituose projektuose: Prudhoe vidurinė mokykla gavo iš valstybės 4 milijonų svarų finansavimą mokyklos pastato perstatymui, o Greenfild‘o koledžas įsitraukė į Globalaus mokymosi (Global Learning) programą. Be abejo, kiekvienai Lietuvos mokytojai, pradėjusiai dalyvauti „Kūrybinių partnerysčių“ projekte, iš karto kilo klausimas „kaip vertinti kūrybiškumą?“ Kūrybiškai ir linksmai į šį klausimą atsakė Šv.Bernadetos pradinės mokyklos direktorius Alan Egdell. Jis pacitavo anglų patarlę „Kiaulę dažnai sveriant, nuo to jos svoris neauga“. Tačiau tuoj pat surimtėjo ir paaiškino, kad kūrybiškumo ugdymas reikalauja disciplinos, o būti ekscentrišku – dar nereiškia būti kūrybišku. Aplankėme dvi pradines mokyklas ir jose, be kitų puikių dalykų, didelį įspūdį paliko savo darbui atsidavę mokyklos vadovai ir mums neįprastas vyrų mokytojų skaičius.
Reikia atskirai padėkoti stažuotės organizatoriams už labai geras gyvenimo sąlygas, nors į respektabilioje tradiciškai angliškoje gatvėje esantį viešbutį grįždavome tik permiegoti. Paklaidžioti po šventiškai pasipuošusį Newcastlį laiko likdavo vakare, tačiau dėl to miestas su jo krantine ir įžymiaisiais Taino tiltais tik pasirodė romantiškesnis.
Jiezno gimnazija buvo pirmoji Prienų rajono mokykla, dalyvavusi „Kūrybinių partnerysčių“ projekte. Gaila, kad dėl chronišką pobūdį įgavusios mokyklos valdymo krizės netekome galimybės pereiti į kitą projekto etapą. Dabar šiame projekte antrus metus dalyvauja Skriaudžių pagrindinė mokykla, perėjusi į Pokyčių mokyklos etapą, ir Stakliškių vidurinė mokykla, kuri šiais metais tapo Tyrinėjančia mokykla. Linkime kolegoms sėkmės. Daugiau informacijos apie „Kūrybinių partnerysčių“ projektą rasite www.kurybinespartnerystes.lt. Jeigu pritariate, čia galėsite pasirašyti manifestą „Už kūrybišką mokyklą“.

Jolita Stačiokaitė, Jiezno gimnazijos mokytoja

CCE komanda Kaledine vakariene Lietuvos mokytojai Newcastle