Konferencija „Pasirengimas įtraukiajam ugdymui. Kas lemia sėkmę

Šių metų balandžio 20 dieną Prienų švietimo pagalbos tarnyba pakvietė rajono pedagogus į konferenciją „Pasirengimas įtraukiajam ugdymui. Kas lemia sėkmę?“ Konferencija sulaukė didelio rajono švietimo bendruomenės susidomėjimo, joje dalyvavo per 170 ugdymo įstaigų vadovų, pedagogų, švietimo pagalbos specialistų. Ši tema aktuali, nes švietimo sistema rengiasi didžiuliam pokyčiui: nuo 2024 metų turėtų būti sudarytos sąlygos specialiųjų ugdymosi poreikių turintiems mokiniams lankyti artimiausią pasirinktą darželį ar mokyklą. Švietimo, mokslo ir sporto ministerija kartu su socialiniais partneriais parengė Pasirengimo įgyvendinti įtraukiajam ugdymui veiksmų planą. Nors tai bus įgyvendinama palaipsniui, o visi žingsniai ir priemonės numatytos, tačiau kiekvienai ugdymo įstaigai svarbu pasitikrinti, kokiame pasirengimo etape ji yra.

Konferencijos tikslas – apžvelgti dokumentus, reglamentuojančius įtraukiojo ugdymo strategiją, sužinoti bendrojo ugdymo mokyklų teminio išorinio vertinimo rezultatus bei įvertinti pasirengimą įtraukiojo ugdymo įgyvendinimui, aptarti įtraukiojo ugdymo iššūkius ir galimybes, pasidalinti įtraukiojo ugdymo įgyvendinimo praktika bei patirtimi, siekiant užtikrinti kompleksinę pagalbą mokiniui.

Rajono pedagogai klausėsi pranešimo „Pasirengimas įtraukiojo ugdymo įgyvendinimui: nacionalinis lygmuo į pagalbą mokyklai“, kurį skaitė Nacionalinės švietimo agentūros Švietimo pagalbos departamento Įtraukties plėtros skyriaus specialiosios pedagogės Ana Pavilovič-Jančis, Asta Lauciuvienė ir Auksė Vyšniauskienė. Pranešėjos pristatė įtraukiojo ugdymo pamatines nuostatas, įtraukiojo ugdymo principus ir filosofiją, taip pat universalaus dizaino principus, supažindino su pagrindiniais teisiniais dokumentais, reglamentuojančiais specialiųjų ugdymosi poreikių turinčių mokinių ugdymą.

Rudenį vykusio 30-ties mokyklų teminio išorinio vertinimo rezultatus pristatė Nacionalinės švietimo agentūros Stebėsenos ir vertinimo departamento Vertinimo skyriaus vedėja dr. Snieguolė Vaičekauskienė ir Nacionalinės švietimo agentūros Stebėsenos ir vertinimo departamento Vertinimo skyriaus metodininkas dr. Linas Jašinauskas. Pranešėjai akcentavo, kad mokyklų veiklos kokybės teminio išorinio vertinimo duomenys rodo, jog mokyklos vis dar yra rengimosi įgyvendinti įtraukųjį ugdymą ir ugdymąsi kelyje, joms sunkiau sekasi kokybiškai organizuoti kasdienį įtraukaus ugdymo ir ugdymosi procesą. Mokyklos dažnai deklaruoja įtraukiojo ugdymo kultūrą, nuostatas, tai atsispindi įstaigos planavimo dokumentuose, tačiau dažnai ugdymo ir ugdymosi praktikoje šie procesai įgyvendinami nepakankamai gerai. Pranešėjų pateikta informacija galės būti naudinga visoms šalies mokykloms, ieškant atsakymų į daugelį klausimų, susijusių su įtraukiojo ugdymo procesų įgyvendinimu.

Kokie iššūkiai ir galimybės laukia pedagogų  ruošiantis įtraukiojo ugdymo įgyvendinimui pristatė vaiko raidos specialistė, logopedė, specialioji pedagogė, Geštalto psichoterapijos praktikė, ankstyvosios intervencijos centro VŠĮ ‚,Gandriukas“ direktorė Lina Liutvinienė. Pranešėja pažymėjo, kad įtraukusis ugdymas – tai ne tik požiūris, mokymas, bet ir kitoks ugdymo organizavimas, kai būtina sieti bendrojo ir specialiojo ugdymo sistemas. Pranešėja pasakojo, kaip reikia taikyti netradicinius darbo būdus ir metodus, kūrybiškai naudoti įvairias mokymo priemones, realiai diferencijuoti ugdymą, skatinti mokymosi motyvaciją, vertinti ir fiksuoti vaikų individualią pažangą bei teikiamos pagalbos veiksmingumą.

Vilkaviškio Salomėjos Nėries pagrindinė mokykla rudenį dalyvavo teminiame išoriniame vertinime. Stiprieji vertinamos srities veiklos aspektai – kryptinga mokyklos veikla, skatinanti kiekvieno mokinio priėmimą, įsitraukimą ir dalyvavimą bei atvira ir prasminga mokyklos tinklaveika, kurianti galimybes tenkinti kiekvieno mokinio poreikius – įvertinti 4 lygiu. Šios mokyklos direktorė Daina Juškauskienė ir direktoriaus pavaduotojos ugdymui Eglė Domantienė, Ina Paulikaitienė ir Jolita Botyrienė pranešime „Įtraukiojo ugdymo įgyvendinimo praktika. Mokyti reiškia mokytis“, dalijosi savo mokyklos patirtimi. Pranešime akcentuojama, kad, siekiant užtikrinti vaiko gerovę, būtina laikytis interakcinio požiūrio į negalią, ugdyti mokinį, orientuotą ne į akademinius pasiekimus, o į bendrąsias kompetencijas. Pranešėjos pristatė būdus, kaip pritaikyti ir veiksmingai įgyvendinti ugdymo programas, tikslingai panaudoti išteklius, lavinti vaikų socialinius įgūdžius, kurti paramos mokiniui sistemą, bendradarbiauti dalykų mokytojams ir švietimo pagalbos specialistams, tobulinti mokytojų ir specialistų kompetencijas. Pranešėjos rekomendavo ypatingą dėmesį skirti šeimos įtraukimui į ugdymo procesą bei kurti ugdymo įstaigoje saugią, jaukią ir darnią aplinką. Šis pranešimas ypač vertingas mokykloms planuojant pasirengimo įtraukiajam ugdymui žingsnius ir priemones.

Apibendrindama konferenciją Prienų rajono savivaldybės administracijos Švietimo ir sporto skyriaus vyriausioji specialistė Renata Pavlavičienė pažymėjo, kad nuo to, kaip vaikas jaučiasi mokykloje, didele dalimi priklauso jo noras mokytis bei ugdymosi sėkmė. O įtraukiojo ugdymo sėkmė ir galimybės priklauso nuo mūsų pačių, nuo visos bendruomenės požiūrio, bendro darbo ir susitelkimo.

Konferencijos pabaigoje Prienų švietimo pagalbos tarnybos direktorė Danutė Stankevičienė pakvietė ugdymo įstaigų komandas šių metų birželio 2 d. dalyvauti žygyje, einant CAMINO LITUANO kelio atkarpa Žvėrinčiaus taku nuo Birštono iki Prienų estrados prie Nemuno. Šio žygio tikslas – pozityvaus požiūrio į kiekvieną ugdytinį, nepriklausomai nuo jo galių ar silpnybių, stiprinimas. CAMINO LITUANO kelias puikiai tinka įprasminti įtrauktį, nes šis kelias atviras visiems ir jungiantis žmones bendram tikslui.

 

Prienų švietimo pagalbos tarnybos logopedė                                                           Giedrė Džiaugienė